Nyheter

Fremtiden er elastisk arbeid

Etter to år med nedstegning har vi begynt å få ett mer normalisert samfunn. Vi har gått fra å snakke om hjemmekontor og hybridarbeid som et «fint å ha», til et «må-ha», til et tilsynelatende «vil alltid ha». Alt som er skrevet om endringer på arbeidsplassen, spesielt rundt det plutselige skiftet i arbeidsstiler, så vel som deres innvirkning både på arbeidsstyrken og teknologien som støtter denne arbeidsstyrken, har drastisk formet organisatoriske prioriteringer og visjoner for fremtiden.

Jeg har sett dette skiftet gjennom partnere, leverandører og kunder, og de samme store spørsmålene ser ut til å være på alle i disse dager: Hvordan kommer fremtiden til eksternt/hybrid arbeid å se ut? Hvordan kan partnere støtte kunder i å tilpasse seg og trives i denne nye normalen? Og hva må partnere vurdere når de planlegger for fremtiden?

Fremtiden er elastisk arbeid

Når det gjelder hybrid/eksternt arbeid, kommer vi til å se mer av et «elastisk arbeidsmiljø» der alle vil ha den samme opplevelsen uansett hvor de er. Arbeidsplassen har skiftet fra et sentralisert sted og standard 8-16, til en arbeid-fra-hvor som helst-til-når som helst modell. Behovet for sikker og pålitelig tilgang og en positiv brukeropplevelse har imidlertid ikke endret seg.

Edo de Zwaan og Onur Duran, Citrix Solutions Advisors hos SoftwareONE, beskrev opplevelsen under et nylig intervju : «Ved starten av pandemien, da fjernarbeid var et nyere konsept for mange organisasjoner, var målet for mange av kundene våre bare å gjøre fjernarbeid mulig – og å gjøre det raskt. Nå har fokus flyttet til hvordan man kan gjøre fjernarbeid til en god opplevelse for sluttbrukeren, uavhengig av sted. Dette betyr å sikre at sikkerheten er bakt inn, redusere friksjon i håndteringen av teknologi, og til slutt la ansatte jobbe hvor de vil uten problemer. Å fokusere på sluttbrukeropplevelsen bidrar ikke bare til å forbedre opplevelsen deres, men driver også produktiviteten, og gir en vinn-vinn-situasjon for både arbeidsgivere og ansatte.»

Gå fra reaktiv til proaktiv

Etter hvert som organisasjoner forbereder seg på fremtiden, begynner de å skifte fra en reaktiv til en proaktiv tilnærming for å sikre det eksterne arbeidsmiljøet. En proaktiv tilnærming bidrar til å opprettholde det samme sikkerhetsnivået ansatte er vant til i et sentralisert arbeidsmiljø, samtidig som den tillater fleksibiliteten i tilgangen de trenger, og til slutt forbedrer den generelle kundeopplevelsen.

Målet er ikke bare å kunne logge på eksternt og få tilgang til ressursene, men å faktisk forbedre opplevelsen når det gjelder hvordan vi integrerer engasjementet vårt med applikasjoner. Hvordan integrerer vi applikasjoner med hverandre på en måte at de kan lære av hverandre og gi oss samme type målrettet opplevelse som vi forventer når vi går på sosiale medier eller handler på nettet?

I begge scenariene er det forskjellige funksjoner som deler informasjon og blir mer intelligente som de gjør. Jeg tror vi kommer til å se en lignende utvikling når det gjelder hvordan vi samhandler med arbeidsområdet og arbeidsplassapplikasjonene våre. Vi kommer til å se mer av en intelligent respons når vi jobber i et elastisk miljø som kan være hvor som helst, når som helst, på et hvilket som helst nettverk. Jeg tror det er den neste utviklingen som vil bli muliggjort av en proaktiv tilnærming – ikke bare å gi tilgang, men å forbedre den generelle opplevelsen.

Similar Posts